Spodenki wewnętrzne wpinane do luźnych szortów
Dodano:2021-03-15
Endura od lat słynie z szerokiego wyboru luźnych szortów, a wewnętrzne spodenki z wkładką są ich idealnym uzupełnieniem.
W tym wpisie przyjrzymy się kwestii wewnętrznych spodenek wpinanych do luźnych szortów Endury.
KWESTIE PODSTAWOWE
Po co mi takie spodenki?
Oczywiście możesz jeździć w samych szortach ubierając standardową bieliznę pod spód - żaden problem. Jednak gdy będziesz częściej jeździł, a wypady będą stawały się coraz dłuższe jest spora szansa że zaczniesz narzekać na komfort "czterech liter".
Pierwsza myśl jaka przychodzi do głowy to niewygodne siodełko - prawidłowo, choć bardzo rzadko zmiana siodełka na lepsze, wygodniejsze rozwiązuje problem w pełni.
Znacząca część Twojego ciężaru ciała spoczywa na dwóch punktach podparcia miednicy (kości kulszowe), które bezpośrednio opierają się na siodełku. W rowerach turystycznych czy rekreacyjnych problem jest mniejszy - możesz założyć wielką, żelową kanapę i powinno być ok - jednak raczej nie będzie ona pasować do Twojego lekkiego roweru trail, enduro czy xc.
I tu pojawia się kwestia wkładki - komfort jazdy w spodenkach z wkładką jest nieporównywalnie wyższy niż bez nich. Jednak nie każdy chce wyglądać jak kolarz i wybiera luźne szorty zamiast obcisłej lycry kolarskiej.... lecz w Endurze możerz połączyć te dwa światy i do luźnych szortów wpiąć spodenki z wkładką, dzięki czemu Twój komfort wzrośnie, a styl na tym nie ucierpi :)
Co to jest system Clickfast?
To opatentowany przez firmę Endura system wpinania spodenek wewnętrznych do luźnych spodni i szortów. W spodenkach i spodniach/szortach są zintegrowane specjalne 4 tasiemki, z których każda posiada trzy punkty wpięcia "na klik" dzięki czemu można łatwo wpiąć/wypiąć spodenki, a jednocześnie całość jest stabilna po wpięciu.
System występuje w prawie wszystkich modelach szortów i spodni Endury.
Czy pod spodenki zakładać bieliznę?
To temat kontrowersyjny - każdy tutaj kieruje się swoim komfortem i preferencjami, lecz założenie jest takie, aby spodenki wewnętrzne działały jako bielizna zakładana bezpośrednio na ciało.
Spodenki wyposażone są we wkładkę o właściwościach antybakteryjnych - nie tylko podnosi ona komfort podczas jazdy, lecz także zapobiega gromadzeniu się bakterii oraz powstawaniu otarć czy odparzeń. Zakładając pod spód standardową bieliznę, tym bardziej bawełnianą (to siedlisko bakterii w połączeniu z dużą ilością potu), całe założenie upada, gdyż pomiędzy wkładką, a skórą tworzymy "warstwę bakteryjną" - to zwykle nie kończy się zbyt dobrze, więc warto się przełamać do nowego!
Dlaczego w spodenkach wewnętrznych nie ma wkładek żelowych?
W spodenkach tego typu stosowane są różne modele wkładek, lecz żadna nie posiada insertów żelowych. Powodem jest przeznaczenie samych spodenek - zakładamy je pod luźne szorty, a więc przykrywany dodatkowymi materiałami, które ograniczają odprowadzanie potu i oddychalność w mniejszym lub większym stopniu.
Dla tego też nie tylko ważne jest aby materiał takich spodenek był cienki i przewiewny, lecz sama wkładka musi być dostosowana do takiego użytkowania.
Dlatego właśnie wkładki spodenek wewnętrznych są cieńsze i nie posiadają wstawek żelowych, które ograniczają odprowadzanie wilgoci z wkładki i jej właściwości szybkoschnące. W standardowych spodenkach kolarskich/szosowych nie jest to problemem, gdyż nie przykrywamy ich dodatkowymi szortami.
W wyższych modelach spodenek wewnętrznych jak np. SINGLETRACK stosowane są innowacyjne wkładki z perforacją i materiałem szybciej odprowadzającym wilgoć.
Czy w spodenkach wewnętrznych można jeździć bez szortów?
Teoretycznie tak, lecz nie wyglądałoby to zbyt estetycznie ;)
Spodenki posiadają znacznie cieńszy i bardziej przewiewny materiał niż standardowe spodenki kolarskie, przez co po założeniu staje się on prześwitujący - spokojnie, newralgiczne miejsca wykonane są z innych materiałów, więc możesz spokojnie się przebrać / zmienić spodnie na szorty bez podejrzeń o ekshibicjonizm.
PRZEGLĄD MODELI SPODENEK WPINANYCH
|
Podstawowy, niedrogi model wyposażony w wkładkę 200-Series.
Pamiętaj, że gdy jeździć codziennie spodenki należy prać po każdej jeździe, a więc warto mieć 2-3 szt. na zmianę. Ta opcja nie zrujnuje Twojego budżetu i sprawdzi się podczas codziennego użytkowania, jak i dłuższych wycieczek.
Takie spodenki znajdują się w zestawie z popularnymi szortami HUMMVEE II.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wyższy model, który posiada znacznie lżejszy i bardziej przewiewny materiał oraz wkładkę perforowaną 500-Series o szybszym odprowadzaniu wilgoci.
Znacznie lepiej sprawdzają się w wyższych temperaturach oraz podczas dłuższych wypraw.
|
|
|
|
|
|
|
|
Spodenki oparte na modelu Singletrack, lecz tutaj posiadają szelki oraz system kieszonek.
Szelki zapewniają jeszcze lepsze dopasowanie i utrzymywanie spodenek na właściwym miejscu, a zestaw kieszeni pozwala na transport np. żeli energetycznych oraz ochraniacza kręgosłupa lub bukłaka w dużej kieszeni na plecach.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opcja do jazdy w trudnym terenie - spodenki materiałem bazują na modelu Singletrack, lecz posiadają wkładkę przystosowaną do częstej jazdy w dół (aby nie przeszkadzała) oraz system paneli ochronnych wykonanych z materiału D3O.
|
|
|
|
|
|
|
Alternatywa?
A co jeśli jednak szukasz czegoś jeszcze lepszego?
Jest pewna alternatywa!
Pod luźne szorty możesz założyć spodenki kolarskie na szelkach (lycra) z dobrą wkładką żelową, które zapewnią jeszcze wyższy komfort i idealne dopasowanie.
To rozwiązanie wymaga kompromisów - materiał takich spodenek będzie zawsze grubszy, a wkładka wyposażona w inserty żelowe będzie mniej skutecznie odprowadzała wilgoć.
Dlatego w takim zestawie na pewno będzie nieco cieplej, a w trakcie dłuższej wyprawy materiał jak i sama wkładka szybciej nasiąkną potem, co jest akceptowalne przez niektórych użytkowników za cenę wyższego komfortu i idealnego dopasowania.
Przykładem takich spodenek w Endurze są popularne FS260-PRO BIBSHORT.